sábado, 10 de julho de 2021

Road Crossover - Um Encontro de Mentes Geniais - Episode One: Voorhees/Caldeira



A ideia do Road Crossover surgiu ano passado, em uma conversa com o Alex Voorhees, que sugeriu que fizessemos algumas lives em conjunto com outros veículos dedicados ao Metal. Uma ótima ideia, que ainda queremos realizar, mas a sugestão do Alex me fez pensar em usar o formato entrevistando dois músicos de bandas diferentes, com suas particularidades e características próprias, estilos diferentes, mas ao mesmo tempo com coisas em comum. (English Version)

Surgiu então o Road Crossover, que terá também alguns formatos diferentes (entrevista publicada no site, podcasts e lives), e que estreia com esta entrevista com duas mentes brilhantes do Metal nacional, Alex Voorhees (Imago Mortis, fundado em 1995, RJ) e Fábio Caldeira (Maestrick, fundado em 2006, São José do Rio Preto - SP).

Gerações diferentes, artistas que não se impoem limites, tendo em suas influências, além do Rock e Metal, música clássica e folclórica, MPB, Synth/Pop, Progressivo, cinema e literatura, por exemplo. E aqui também ressaltamos mais um objetivo desta série, que é mostrar que o Metal precisa ser menos fechado e mais cabeça aberta.

E nesta entrevista você poderão saber um pouco mais destes grandes músicos, seus gostos pessoais, inspirações, suas visões sobre alguns assuntos, sua música e o trabalho um do outro. Ficou incrível, sem falsa modéstia, pois com o nível dos entrevistados era impossível ser diferente.

Com vocês então, o primeiro Road Crossover, com ALEX VOORHEES (IMAGO MORTIS) E FABIO CALDEIRA (MAESTRICK):

 

 
RtM: Passados mais de 2 anos dos últimos full-lenghts do Imago e do Maestrick, vocês acreditam que o público assimilou o conceito? Vocês sentiram que feedback de público e imprensa foi dentro daquilo que vocês esperavam?

Alex: Da imprensa nacional especializada, sim. Do público e do cenário musical em si? Não! Pouca gente entendeu. Mas eu me importo muito menos com isso e mais em tentar atingir a excelência musical, artística, é isso o que eu busco. Eu projeto continuar aprendendo e evoluindo a cada obra.
Mas devo destacar que algumas pessoas realmente mergulharam no nosso conceito! 

Vou citar um exemplo:
Quinze anos depois de seu lançamento, o álbum “VIDA” foi tema de uma dissertação de mestrado, “A Morte Como Acontecimento Semiótico – A Perspectiva Simbólica da Banda de Heavy Metal Imago Mortis”, de Bruno Pael dos Santos, pela Universidade Federal da Grande Dourados (Dourados – MS). Ao longo das 158 páginas de sua dissertação, o mestrando Bruno analisou minuciosamente muitas das mensagens secretas que a banda achava que nunca ninguém iria sequer notar.


Fábio: Sim. Creio que o conceito geral tratado no disco a grande maioria do público assimilou. O feedback foi e ainda é o melhor possível. Claro que existem muitos detalhes que as vezes levam mais tempo para serem percebidos. Isso depende muito da jornada individual de cada um ao ouvir uma música e do que buscam. Mas eu garanto, quem procurar, sempre vai encontrar.
 

RtM: E sobre o conceito de "LSD" e "Espresso Della Vita:Solare", gostaria que vocês falassem um pouco de onde vocês buscaram inspiração para os conceitos.

Alex: Em meados de 2010 eu tomei conhecimento dos estudos da antropóloga Helen E. Fisher e seu livro "Anatomia do Amor". Este livro explica (vou resumir aqui) que somos meras marionetes da natureza no sentido de que nascemos para nos reproduzir. E que o amor romântico se trata apenas de um mito. Simples assim. Junto com isso, buscamos a filosofia clássica (Schopenhauer, Platão, Nietzsche), arte, cultura, poesia, além de nossas próprias indagações existenciais e experiências pessoais para dissertar sobre esse tema.
LSD no contexto do álbum significa “Love, Sex and Death”, fazendo alusão às substâncias químicas que provocam a “paixão”.


Fábio: O Maestrick sempre procura “pintar o que está no seu quintal”, e no Solare não foi diferente. A ideia do conceito veio de um café da tarde com a minha mãe. Estávamos falando do meu avô Antônio que tinha feito sua passagem há pouco tempo e tanto ele como meu avô paterno, Eduardo, trabalharam na FEPASA (antiga empresa ferroviária do Estado de São Paulo), e eu cresci ouvindo histórias das suas rondas durante a madrugada. 
Minha mãe fez uma analogia linda, da vida como uma viagem de trem, onde embarcamos ao nascer e vamos vivendo até chegar nosso dia de descer. Eu levei a ideia pro Heitor e o Montanha, eles gostaram e aí já tínhamos a ideia base pra desenvolvermos juntos o que veio a ser o Solare e o que será o Lunare, com histórias que ouvimos de pessoas próximas ou que nós mesmos vivenciamos.

 

RtM: Vocês também exploraram elementos de vários estilos nesses álbuns, "LSD", por exemplo, tem até uma balada, com vocais femininos e elementos 80's, a "Promise", e em "Espresso...",  "Penitência", com percussões e peso beirando o Thrash. Elementos que provavelmente surpreendem o ouvinte, principalmente que vai ouvi-los pela primeira vez, e isso é uma característica das duas bandas. Gostaria que vocês comentassem sobre isso, coisas que talvez muitos "puristas" possam estranhar também.

Alex: Eu sou véio (5.1) portanto eu vivi os 80s e foi um período das “baladas românticas”. Não passei incólume, claro, sou um fã assumido. Portanto, como é um álbum temático e acontece um momento romântico nele, achei justo evocar o sentimento de inocência até juvenil que havia naquela década. Já os outros elementos, podemos dizer que o Imago Mortis nunca ficou paralisado dentro de limites impostos por rótulos, sempre exploramos sonoridades porém ampliamos um pouco mais o leque. 

Sem nunca perder a essência, a coluna dorsal ainda é o doom. Mas um fã de doom metal linear tende a ouvir o nosso trabalho e não entender nada, pois temos muitas influências do Heavy Metal clássico, Thrash e Prog e nossos músicos são muito técnicos, o que ajuda bastante. Seríamos atualmente prog doom? As definições eu deixo para vocês.


Fábio: Embora nós tenhamos alguns gostos em comum, no Maestrick, cada um tem suas predileções musicais e artísticas. Nós só buscamos explorar essa individualidade de forma espontânea e natural. Estamos mais preocupados em acertar do que com a direção que estamos mirando. Se julgarmos que é o melhor para o disco, estaremos lá. Não importa se for uma música pop vaudeville como a Daily View, um hard rock faroeste como a Far West, ou um repente thrash metal com maracatu em português, com participação da minha avó paterna, como a Penitência.
 

RtM: A mistura de estilos, fugir de rótulos, quais seriam os prós e contras? Muitas bandas que mudaram sua sonoridade, como um Anathema, por exemplo, acabam perdendo fãs, mas ganhando outros. Mesmo que desagrade alguns no caminho, eu entendo que o artista não deve se colocar limites.

AlexOs prós é que não ficamos presos, podemos experimentar mais, variar mais. Eu, por exemplo, acho chato fazer sempre o mesmo estilo de som. Eu tenho então, essa veia “noventista”, daquele começo dos 90 onde era comum ver crossover de estilos musicais dentro do metal, introdução do groove e bandas mais experimentais, eu gosto muito dessa época. E eu venho de bandas como “Dust From Misery” e “Alquimia”, que eram basicamente isso. Os outros músicos da banda, idem. Eles vem de estilos musicais diferentes, são versáteis então acaba que contempla o gosto de todo mundo pois em comum, o principal que nós temos é isso: ser uma banda versátil e musical. 

A característica própria acaba aparecendo naturalmente, pois o Imago Mortis já possui essa marca. Sabemos exatamente o que queremos atingir com cada música. Quanto a perder fãs, cara. A gente se importa muito pouco com isso, inclusive por conta disso que somos uma banda com poucos (mas muito fiéis) fãs. Não trocamos a integridade artística do Imago por nada. E quem gosta do Imago, espera justamente isso: o inesperado.


Fábio: Se a mudança é genuína, ela significa evolução. E isso é sempre bom, porque estamos em constante evolução. Sempre mudamos, amadurecemos, aprendemos, e é natural que os trabalhos que façamos, venham a representar quem nos tornamos. O nome álbum não é usado à toa. Ele representa o momento no espaço e tempo que aquelas pessoas, consequentemente artistas, estavam quando gravaram aquele trabalho. Claro que tudo depende, mas eu considero importante evoluir entendendo e dando a devida importância a tudo o que já se fez.

 

RtM: Qual música um do outro que vocês gostariam de fazer uma versão e por quê?

Alex: O material do Maestrick é muito diferente do nosso, mas há algumas coisas que compartilhamos, certamente. O nosso material é muito musical também, mas nossa abordagem é mais sombria, agressiva e pesada. Eles soam bem mais melódicos do que nós. A música que eu mais gosto dos caras é a Penitência. Me lembrou o velho “Dust From Misery”. E a letra em português, pegada mais suja, thrash mas com melodia no refrão. Essa música é a que mais lembra Imago!
Mas eu vou perguntar aqui pro Charles. Qual música do Caldeirão da Massa que tu gostaria que o Imagão interpretasse? 

Charles: Across The River (risos), pra juntar com Long River (Imago)!  (Nota do Entrevistador: "E completar a trilogia com 'Across the Desert'! Hahaha"


Fábio: A primeira música que ouvi do Imago foi a “Prayers In The Wind”, presente no projeto Hamlet. Acho que seria ela, por conta do caráter teatral que ela tem. 


 
RtM: Alex, cite qual a música mais surpreendente do Maestrick que você ouviu, que lhe causou um sentimento, tipo "nunca esperava ouvir algo assim num disco deles!", ou algo parecido.
E Você também Fábio, qual música do Imago lhe pegou de surpresa?

Alex: Justamente a que eu citei, Penitência. A mais fora da curva: pesadona, em português, com uns lances de curupira, etc… e thrashão no meio. Mas eu também posso destacar a viola caipira em “Rooster Race”. Eu fiquei entre essa e Penitência pro Imago tocar (risos). O Caldeira recentemente (vou dar spoiler) confidenciou para mim que no próximo play deles vai pintar coisas mais “sombrias”. Estou aguardando, parça ;)


Fábio: Eu sou um cara mais de discos do que de músicas. Eu aprecio muito a experiência completa, e por isso citaria o disco “Vida” na íntegra. O Gustavo Carmo, produtor do primeiro disco do Maestrick, “Unpuzzle!”(2011), também produziu o “Vida”. Então depois dele nos apresentar esse trabalho, um amigo nosso em comum me emprestou a versão física do disco, que vinha com cartas de Tarô e com um jogo. Aquilo me impressionou muito, tanto sonoramente, quando visualmente.

 
RtM: E se um fosse produzir um próximo trabalho do outro, o que vocês acreditam que poderiam acrescentar, tipo "Aquele álbum é muito bom, mas em um próximo eles fizessem tal coisa de tal maneira o resultado poderia ser ainda melhor, ou mais otimizado..."?

Alex: Cara, eu como produtor, sou um facilitador. Quanto menos eu influenciar na composição e na arte do outro, melhor. Eu me proponho sempre a encontrar as melhores soluções ou então jogar o meu colorido de timbres, que daí já é questão de gosto. 
Mas se o cara me chamou para produzir, é porque ele é fã justamente da sonoridade que eu tiro.

No caso do Maestrick: acrescentaria, sinceramente, pouca coisa ao trabalho deles porque o maestro Caldeira já pensa parecido comigo, ele tem os conceitos e as linhas das músicas que ele faz muito definidas na cabeça. Eu poderia sugerir algo, algum caminho - se me pedissem, mas ficaria a critério da banda aceitar ou não. E em termos técnicos, acredito que eles já tem definido exatamente como querem soar. Mas seria interessante juntar essas mentes tão malucas. Um dia, isso poderá acontecer.


Fábio: Eu não ousaria falar que algo do Imago seria melhor se eu pudesse produzir. Afinal eles já têm sua identidade e seu DNA. Seria mais fácil o Alex nos ajudar do que o contrário, tendo em vista que ele tem mais experiência que todos nós. Isso é algo que respeitamos muito, então se viéssemos a trabalhar juntos, eu me limitaria a dar minha opinião, quando solicitada, baseada simplesmente no meu ponto de vista. Seria algo para somar forças e não subtrair. Eles são perfeitos como são.  

 

RtM: Na opinião de vocês, como conseguir um equilíbrio entre a técnica e feeling? Ou seja, usar conhecimento musical e equipamentos e programas modernos, mas sem perder a espontaneidade. Falo isso porque vemos muitas produções em que há investimento, os músicos possuem conhecimento técnico, mas acabam não empolgando.

Alex: Pra mim, isso é a coisa mais fácil que tem: apenas deixe fluir. O som simplesmente vem de dentro. Tem que soar natural e corresponder exatamente ao que você está sentindo no momento. Isso quanto à composição. Podemos tomar um caminho inverso e decidir mentalmente o que queremos fazer? ah, quero compor algo na linha dos anos 80, um synthpop empoderado. 
Neste caso, há um trabalho grande de pesquisa de sonoridade, de texturas, timbres, que synths foram usados, como alcançar esse som, por aí vai. Citei um exemplo.

Quando acontece isso o que você falou, do artista ter conhecimento técnico mas não acaba empolgando, o que eu posso dizer… pode ser tanta coisa diferente? Talvez a vida pessoal do cara esteja ruim, ele não está inspirado, sofre pressão para soltar material ou então simplesmente são ideias que não dão certo. Isso acontece, é difícil acertar 100% das vezes.


Fábio: É interessante essa separação entre “técnica e feeling”, porque pela etimologia, técnica significa também arte. O sentido do que é técnica foi sendo deturpado a partir de algum momento, e associado de forma errônea como algo que é frio e sem sentimento. Mas vamos pensar de forma aleatória, se pegarmos uma escultura de Michelangelo, por exemplo. 

É impossível conceber uma obra como aquela sem saber os procedimentos, sem conhecer as ferramentas, os materiais profundamente. Sem técnica. Esse conhecimento é o que faz você se expressar da melhor forma possível. 
Voltando pra música, o que pode acontecer, é você ter se concentrado em tirar o melhor som de bateria, mas não parou para pensar na composição dos seus arranjos musicais. Nesse sentido há de se ter um equilíbrio.  



RtM: E que discos conceituais marcaram ou inspiraram vocês, seja como fã, ouvinte ou compositor?

Alex:

●      Pink Floyd - The Wall

●      Andrew Lloyd Webber - Jesus Christ Superstar

●      The Who - Tommy

●      King Diamond - Abigail

●      Dream Theater - Metropolis Pt. 2 - Scenes from a memory

●      Haken - The Mountain

●      Mensageiros do Vento - Anunnaki


Fábio:

·     Pink Floyd – The Wall

·     Dream Theater – Metropolis Pt.2 – Scenes From a Memory

·     Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway

·     Symphony X – V

·     Queensryche – Operation Mindcrime

·     Angra – Holy Land

·     Queen – Queen II
 


RtM: Maestrick e Imago possuem características bem próprias, um vai mais para o progressivo, o outro para o Doom,  mas possuem algumas coisas em comum, como utilizacao de música brasileira e letras em português. Gostaria que vocês comentassem a respeito da utilização desses elementos da nossa cultura. Vejo que muitas bandas estão valorizando mais isso agora, e talvez existia um preconceito maior antes, uma visão radical de que música popular brasileira e Rock pesado e Metal não poderiam se misturar.

Alex: Você disse tudo, Caco! Eu vou falar sinceramente: eu gosto das influências brasileiras quando é real, quando o cara ouve mesmo MPB em casa, quando ele curte um Chico, um Caetano, um Tom Jobim, curte as percussões, os instrumentos e os timbres da nossa música. Porque é um universo muito amplo.
Eu acredito que o cara, por mais metaleiro brucutu que seja, vai soar com algum groove de brasileiro naturalmente. Mas entendi a questão, vou a fundo. Então, acho que é natural, quando ocorre de forma natural a tendência é que soe melhor, este é o caso do Imago visto que amamos a nossa música e temos muita influência das coisas daqui!


Fábio: No meu caso, o heavy metal foi um dos últimos estilos que eu conheci, com 15/16 anos. Em casa, sempre tocou música popular brasileira, Chico Buarque, Gal Costa, Raul Seixas, Elis Regina, Milton Nascimento, Ivan Lins, Tom Jobim, música pop nacional, internacional e música caipira. Então isso faz parte de mim e dos meninos também. Se você pegar composições como “Let Me Sing” ou “Eu Sou a Mosca” do Raul Seixas, a forma eclética e natural com que ele misturava os estilos e as culturas é algo que nós nos inspiramos até hoje. Então usar isso nas nossas composições, é apenas uma consequência de quem nós somos.  

 

RtM: Vocês são dois grandes intérpretes e vocalistas, dois dos melhores no cenário brasileiro. Falem-nos um pouco sobre as técnicas e "segredos" que vocês usam nas suas produções quanto a gravações das vozes.

Alex: Eu gostaria de ter sido, mas não sou, um cara muito estudado e técnico. As coisas que eu faço são na raça, na cara dura mesmo. Nunca me falaram que eu não podia cantar gutural e limpo na mesma música, mas você vai perceber que eu fui um dos primeiros a fazer isso aqui no Brasil, back in a day no final dos anos 80. 
Para produzir os meus vocais é muito simples, utilizo basicamente equalização, alguma compressão apenas para encorpar mais a voz e um pouco de ambiência. Quando a música pede, se acrescenta algum outro efeito, como “delay”. Eu já tenho os meus “presets” aqui, levei um tempinho para criar eles e funcionam bem!


Fábio: Muito obrigado mesmo! O estudo é algo constante na minha vida, primeiro porque eu sou um curioso de mão cheia (rs), e porque a voz é o resultado de ajustes musculares, então mesmo trabalhando como professor de canto, eu ainda faço aulas, pratico todos os dias, porque é necessário fortalecer os músculos e ficar mais fluente nas coordenações que eu uso quando canto. 

Um segredo que eu tenho é buscar interpretar cada música de uma forma diferente, como um guitarrista que usa pedais e timbres distintos de acordo com a proposta da música. Eu costumo imaginar o personagem em detalhes. Como ele anda? Como ele fala? Ele é bom? O que ele pensa disso que está sendo dito na música? 
E aí eu me empresto pra esse personagem. Nem sempre isso é possível porque às vezes a música não pede, mas eu sou sempre intenso e me cuido muito, tanto fisicamente, quanto vocalmente, seja em turnês ou gravações. 
 

RtM: E suas inspirações musicais fora do metal, quais seriam?

Alex: se eu te falar que 90% das minhas inspirações são justamente fora do metal? Eu gosto mais de música clássica, trilhas sonoras de filmes, músicas dos anos 80 (synthpop, essas coisas), MPB, folk, indie pop, etc…


Fábio: Vou falar sobre várias vertentes que me influenciam e ao Maestrick também.
Freddie Mercury e Brian May, o compositor francês Camille Saint-Saëns, Heitor Villa-Lobos, os diretores cinematográficos Tim Burton e Georges Méliès, os compositores contemporâneos Thomas J. Bergensen, Danny Elfman, John Williams, Hans Zimmer, os pintores Hieronymus Bosch e Pieter Bruegel e os escritores Graciliano Ramos e Dante Alighieri. 





RtM: Citem uma de suas bandas favoritas, a primeira que lhes vier a cabeça e a melhor canção de todos os tempos desta banda?

Alex: Não tenho banda favorita, tenho bandas de momento, as que eu mais ouço no momento mas se tiver MESMO que citar uma, eu vou de "Rush'' e não saberia escolher uma música só dos caras.

Fábio: Iron Maiden – The Rhyme of The Ancient Mariner
 


RtM: E o que vocês estão preparando de novo material do Imago e Maestrick.

Alex: O Imago Mortis tem feito vídeos para as lives, os festivais “online” e isso tem rendido boas parcerias também, como a versão que fizemos - junto com a banda “Lived” para um som do Killing Joke chamada “Virus”. Também rolou recentemente uma collab com amigos - entre eles a diva “Daísa Munhoz”. Soltamos no Youtube a faixa "Arthur'', um tributo ao mestre Rick Wakeman, que foi elogiada pelo próprio! Quanto ao material autoral inédito, já temos algumas boas ideias no forno sim e será questão de tempo até aparecer alguma coisa aí nas redes sociais da banda (falando nisso, se inscrevam para saber das novidades). Também deveremos investir mais nas nossas plataformas tipo o “Apoia-se” e soltar material exclusivo por lá!


Fábio: O Maestrick está na pré-produção do seu próximo disco, o “Espresso Della Vita: Lunare”, segunda parte do conceito que começamos no “Solare”, e que deve começar a ser gravado ainda esse ano para que saia em 2022.


Para finalizar, gostaria que vocês falassem de outras atividades músicais além das bandas. O Fábio poderia falar da participação dele no novo álbum do Edu Falaschi, "Vera Cruz", e Alex sobre as atividades como produtor e compositor no Voorhees Studios.

Alex: Para quem ainda não sabe, eu sou compositor e arranjador, além de produtor musical. Eu adoro compor, criar, experimentar e não necessariamente eu mesmo ser o intérprete. Gosto de ver minhas canções nas vozes de outras pessoas. Mas com alguma contrapartida. Eu vendo a licença da pessoa interpretar faixas exclusivas e inéditas minhas, com arranjos meus, pela internet ou fonogramas diversos por um valor surpreendente simbólico. E atuo principalmente na música pop. Vou deixar aqui um vídeo com algumas dessas músicas: ACESSE AQUI

Para saber um pouco mais sobre mim e este tipo de serviço, entrem em contato pelo e-mail alexvoorhees@gmail.com ou whats +5551982546508

Obrigado pela oportunidade de conversar e trocar ideias com gênios musicais como Fábio Caldeira e obrigado também a você, que tirou um tempinho para ler essa conversa. Beijos no coração (sem frescura gratiluz), tmj e Fora Bolsonaro!


Fábio: Eu trabalho como professor de técnica vocal, de piano e música em geral. Faço arranjos e composições para outros artistas, para produções teatrais, cinematográficas e também sou escritor. Eu fui o responsável por desenvolver e escrever a história do “Vera Cruz”, disco novo do Edu Falaschi, em cima do conceito e das ideias que ele tinha em mente e também cantei nos corais do disco. 

Quero aproveitar também pra agradecer pelo convite, pelo espaço e pelas excelentes perguntas. Além é claro de poder estar ao lado do meu querido Alex, um dos grandes artistas do metal brasileiro de todos os tempos. 
Desejo o melhor a todos! Luz, paz, arte e ciência!

Entrevista: Carlos Garcia
Edição: Carlos Garcia
Fotos: arquivo dos artistas












 

Road Crossover - A meeting of genius minds - Episode 0ne: Alex Voorhees (Imago Mortis) & Fabio Caldeira (Maestrick)

 


The idea of ​​Road Crossover came last year, in a conversation with Alex Voorhees (Imago Mortis), who suggested that we do some lives together with other vehicles dedicated to Metal. A great idea, which we still want to realize, but Alex's suggestion made me think about using the format by interviewing two musicians from different bands, with their own particularities and characteristics, different styles, but at the same time with things in common. 

Then came Road Crossover, which will also have some different formats (interview published on the site, podcasts and lives), and which debuts with this interview with two brilliant minds of Brazilian Metal, Alex Voorhees, from Progressive Doom Metal band Imago Mortis (founded in 1995 - Rio de Janeiro, Brazil), and Fabio Caldeira, from Progressive Metal band Maestrick (founded in 2006 - Sao Jose do Rio Preto SP - Brazil).

Different generations, artists who do not impose limits, having in their influences, in addition to Rock and Metal, classical and folk music, MPB, Synth Pop, Progressive Rock and art, cinema and literature, for example, and here we also emphasize one more objective of this series, which is to show that Metal needs to be less closed and conservator.

And in this interview you will be able to know a little more about these great musicians, their personal tastes, inspirations, their views on some subjects, their music and each other's work. It was incredible, without false modesty, because with the level of respondents it was impossible to be different.

With you then, the first Road Crossover, with ALEX VOORHEES (IMAGO MORTIS) AND FABIO CALDEIRA (MAESTRICK):

 
RtM: After more than 2 years of the last full-lenghts of Imago and Maestrick, do you believe that the public has assimilated the concept? Did you feel that public and press feedback was within what you expected?

Alex: From the specialized national press, yes. From the audience and the music scene itself? No! Few people understood. But I care much less about that and more about trying to achieve musical, artistic excellence, that's what I'm after. I plan to continue learning and evolving with each work.

But I must point out that some people really dove into our concept! I'll cite an example:
Fifteen years after its release, the album “VIDA” was the subject of a master's thesis, “Death as a Semiotic Event – ​​The Symbolic Perspective of the Heavy Metal Band Imago Mortis”, by Bruno Pael dos Santos, by the Universidade Federal da Grande Golden (Golden - MS). Over the course of the 158 pages of his dissertation, MA student Bruno painstakingly analyzed many of the secret messages that the band thought no one would ever even notice.


Fábio: Yes. I believe that the general concept dealt with on the record the vast majority of the public has assimilated. The feedback was and still is the best possible. Of course there are many details that sometimes take longer to be noticed. This depends a lot on each individual's journey when listening to a song and what they are looking for. But I guarantee, whoever searches will always find it.
 

RtM: And about the concept of "LSD" and "Espresso Della Vita:Solare", I would like you to talk a little about where you looked for inspiration for the concepts.

Alex: In mid-2010 I learned about the studies of anthropologist Helen E. Fisher and her book "Anatomy of Love". This book explains (I'll summarize here) that we are mere puppets of nature in the sense that we are born to reproduce ourselves. And that romantic love is just a myth. That simple. Along with this, we look to classical philosophy (Schopenhauer, Plato, Nietzsche), art, culture, poetry, in addition to our own existential questions and personal experiences to lecture on this topic.
LSD in the context of the album means "Love, Sex and Death", alluding to the chemicals that cause "passion".


Fabio: Maestrick always tries to “paint what's in his backyard”, and at Solare it was no different. The idea for the concept came from an afternoon coffee with my mother. We were talking about my grandfather Antônio, who had recently passed away and both he and my paternal grandfather, Eduardo, worked at FEPASA (former railway company in the State of São Paulo), and I grew up listening to stories about his rounds during the night.
My mother made a beautiful analogy, of life as a train ride, where we board at birth and live until our day to get off. I took the idea to Heitor and Montanha, they liked it and then we already had the basic idea to develop together what Solare became and what Lunare will be, with stories we heard from people close to us or that we experienced ourselves.



RtM: You also explored elements of various styles in these albums, "LSD", for example, even has a ballad, with female vocals and 80's elements, "Promise", and in "Espresso...", "Penitência", with percussions and weight bordering on Thrash. Elements that will probably surprise the listener, especially who will hear them for the first time, and this is a characteristic of both bands. I would like you to comment on this, things that perhaps many "purists" may find strange too.

Alex: I'm grown-up (5.1) so I lived through the 80s and it was a “romantic ballad” period. I wasn't unscathed, of course, I'm an open fan. So, as it's a themed album and there's a romantic moment on it, I thought it was fair to evoke the feeling of even youthful innocence that existed in that decade. already thes other elements, we can say that Imago Mortis was never paralyzed within the limits imposed by labels, we always explored sounds but expanded the range a little more.
Without ever losing its essence, the backbone is still the doom. But a linear doom metal fan tends to listen to our work and not understand anything, as we have a lot of classic Heavy Metal, Thrash and Prog influences and our musicians are very technical, which helps a lot. Are we currently prog doom? The definitions I leave for you.


Fábio: Although we have some tastes in common, at Maestrick, everyone has their musical and artistic predilections. We only seek to explore this individuality spontaneously and naturally. We are more concerned with getting it right than with the direction we are aiming. If we think it's best for the record, we'll be there. It doesn't matter if it's vaudeville pop music like Daily View, western hard rock like Far West, or sudden thrash metal with maracatu in Portuguese, with the participation of my paternal grandmother, like Penitência.

RtM: Mixing styles, avoiding labels, what would be the pros and cons? Many bands that changed their sound, such as Anathema, for example, end up losing fans, but gaining others. Even if it displeases some along the way, I understand that the artist should not set limits to yourself.

Alex: The pros are that we don't get stuck, we can experiment more, vary more. I, for example, find it annoying to always make the same style of sound. So I have this “nineties” vein, from that early 90's where it was common to see crossover of musical styles within metal, the introduction of groove and more experimental bands, I really like that time. And I come from bands like “Dust From Misery” and “Alquimia (Alchemy)”, which were basically just that. The other musicians in the band, ditto. 

They come from different musical styles, are versatile so it ends up contemplating everyone's taste because in common, the main thing we have is this: being a versatile and musical band.
The characteristic itself ends up appearing naturally, as Imago Mortis already has this mark. We know exactly what we want to achieve with each song. As for losing fans, man. We care very little about this, including because we are a band with few (but very loyal) fans. We don't trade Imago's artistic integrity for anything. And those who like Imago expect just that: the unexpected.


Fábio: If the change is genuine, it means evolution. And that's always good, because we're constantly evolving. We always change, mature, learn, and it is natural that the work we do will represent who we have become. The album name is not used for nothing. It represents the moment in space and time that those people, consequently artists, were when they recorded that work. Of course it all depends, but I consider it important to evolve by understanding and giving due importance to everything that has already been done.



RtM: Which song of each other would you like to make a version and why?

Alex: Maestrick's material is very different from ours, but there are some things we share, certainly. Our material is very musical too, but our approach is darker, more aggressive and heavier. They sound a lot more melodic than us. The music I like the most from the guys is Penitencia (Penitence) It reminded me of the old "Dust From Misery". And the lyrics in Portuguese, dirtier, thrash but with melody in the chorus. This song is the most reminiscent of Imago!
But I'm going to ask Charles here (Imago Mortis keyboardist). Which song by Caldeira would you like  Imago Mortis interpret?

Charles: Across The River (laughs), to join Long River (Imago)! (Interviewer's Note: "And complete the trilogy with 'Across the Desert'! Hahaha"


Fábio: The first song I heard from Imago was “Prayers In The Wind, present in the Hamlet project. I think it would be her, because of the theatrical character it has.


RtM: Alex, what is the most surprising song by Maestrick you heard, that caused you a feeling, like "I never expected to hear something like that on their record!", or something like that.And You Too Fábio, which song by Imago caught you by surprise?

Alex: Just what I mentioned, "Penitência" (Penance). The one farthest out of the curve: , in Portuguese, with a few curupira moves, etc… and thrash nuances in the middle. But I can also highlight the country guitar in “Rooster Race”. I was between that and Penitência for Imago to play (laughs). Caldeira recently (I'll spoiler) confided in me that in their next play he's going to paint more “dark” things. I'm waiting pal!

Fábio: I'm more of a record guy than a music guy. I really appreciate the full experience, and that's why I would quote the album “Vida” in its entirety. Gustavo Carmo, producer of Maestrick's first album, “Unpuzzle!”(2011), also produced “Vida”. So after he introduced us to this work, a mutual friend of ours lent me the physical version of the disc, which came with Tarot cards and co. It's a game. That impressed me a lot, both sonically and visually.



RtM: And if one were to produce the next work of the other, what do you think you could add, like "That album is very good, but in the next one they did such a thing in such a way the result could be even better, or more optimized ..."?

Alex: Man, me as a producer, I'm a facilitator. The less I influence the composition and art of others, the better. I always propose to find the best solutions or play my color tone, which is a matter of taste. But if the guy asked me to produce it, it's because he's a fan of the sound I get.
In the case of Maestrick: I would, honestly, add little to their work because Maestro Caldeira already thinks similar to me, he has the concepts and lines of the songs he makes very defined in his head. I could suggest something, some way - if asked, but it would be up to the band to accept or not. And in technical terms, I think they've already defined exactly how they want to sound. But it would be interesting to put these crazy minds together. One day, this could happen.


Fabio: I wouldn't dare say that something from Imago would be better if I could produce it. After all, they already have their identity and their DNA. It would be easier for Alex to help us than the other way around, since he has more experience than all of us. This is something we respect a lot, so if we were to work together, I would limit myself to giving my opinion, when asked, based simply on my point of view. It would be something to add strength and not subtract. They are perfect as they are.



RtM: In your opinion, how to achieve a balance between technique and feeling? That is, using musical knowledge and modern equipment and programs, but without losing spontaneity. I say this because we see many productions in which there is investment, the musicians have technical knowledge, but they end up not exciting.

Alex: For me, this is the easiest thing there is: just let it flow. Sound simply comes from within. It has to sound natural and exactly match what you're feeling at the moment. That's about the composition. Can we go the other way around and mentally decide what we want to do? oh, I want to write something along the lines of the 80s, an empowered synthpop.
In this case, there is a lot of research work on sound, textures, timbres, which synths were used, how to achieve this sound, and so on. I cited an example.

When this happens what you said, about the artist having technical knowledge but it doesn't end up exciting, what can I say… can it be so much different? Maybe the guy's personal life is bad, he's not inspired, he's under pressure to release material, or it's just ideas that don't work out. It happens, it's hard to get it right 100% of the time.


Fábio: This separation between “technique and feeling” is interesting, because by etymology, technique also means art. The sense of what is technique has been distorted at some point, and erroneously associated with something that is cold and without feeling. But let's think randomly, if we take a sculpture by Michelangelo, for example.

It is impossible to conceive a work like that without knowing the procedures, without knowing the tools, the materials in depth. Without technique. This knowledge is what makes you express yourself in the best possible way.
Going back to music, what can happen is that you have concentrated on getting the best drum sound, but you didn't stop to think about composing your musical arrangements. In this sense, there must be a balance.


RtM: And which conceptual albums marked or inspired you, whether as a fan, listener or composer?

Alex:
● Pink Floyd - The Wall
● Andrew Lloyd Webber - Jesus Christ Superstar
● The Who - Tommy
● King Diamond - Abigail
● Dream Theater - Metropolis Pt. 2 - Scenes from a memory
● Haken - The Mountain

Fabio:
· Pink Floyd – The Wall
· Dream Theater – Metropolis Pt.2 – Scenes From a Memory
· Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway
· Symphony X - V
· Queensryche – Operation Mindcrime
· Angra – Holy Land
· Queen – Queen II
 


RtM: Maestrick and Imago have very own characteristics, one goes more to progressive, the other to Doom, but they have some things in common, like the use of Brazilian music and lyrics in Portuguese. I would like you to comment on the use of these elements of our culture. I see that many bands are valuing this more now, and maybe there was a bigger prejudice before, a radical view that Brazilian popular music and heavy rock and metal could not mix.

Alex: You said it all man! I'll say honestly: I like Brazilian influences when it's real, when the guy really listens to MPB at home, when he likes a Chico, a Caetano, a Tom Jobim, enjoy the percussions, instruments and timbres of our music. Because it's a very wide universe.
I believe that the guy, no matter how brucutu metalhead he is, will naturally sound with some Brazilian groove. But I understand the question, I'm going deep. So, I think it's natural, when it happens in a natural way the tendency is for it to sound better, this is the case of Imago since we love our music and we have a lot of influence from things here!


Fábio: In my case, heavy metal was one of the last styles I knew, when I was 15/16 years old. At home, he always played Brazilian popular music, Chico Buarque, Gal Costa, Raul Seixas, Elis Regina, Milton Nascimento, Ivan Lins, Tom Jobim, national and international pop music and country music. 
So that's part of me and the boys too. If you take compositions like “Let Me Sing” or “Eu Sou a Mosca” by Raul Seixas (brazilian rocker from 70's) the eclectic and natural way in which he mixed styles and cultures is something that we are inspired by today. So using that in our songwriting is just a consequence of who we are.


 
RtM: You are two great interpreters and vocalists, two of the best in the Brazilian scene. Tell us a little about the techniques and "secrets" you use in your productions regarding voice recordings.

Alex: I would have liked to have been, but I am not, a very studied and technical guy. The things I do are in the race, in the tough face. They never told me that I couldn't sing throaty and clean in the same song, but you'll notice that I was one of the first to do it here in Brazil, back in a day in the late 80's.

To produce my vocals it's very simple, I basically use EQ, some compression just to flesh out the voice and a bit of ambience. When the music asks for, some other effect is added, such as “delay”. I already have my “presets” here, it took me a while to create them and they work well!


Fabio: Thank you very much! Studying is a constant in my life, first because I'm a handful of curious (lol), and because the voice is the result of muscle adjustments, so even working as a singing teacher, I still take classes, practice every day , because it is necessary to strengthen my muscles and become more fluent in the coordination I use when I sing.
A secret I have is to try to interpret each song in a different way, like a guitarist who uses different pedals and timbres according to the song's proposal. 

I usually imagine the character in detail. How does he walk? How does he speak? He is good? What does he think of what is being said in the song?
And then I lend myself to this character. That's not always possible because sometimes music doesn't ask for it, but I'm always intense and take care of myself a lot, both physically and vocally, whether on tour or recording.


RtM: And your musical inspirations outside of metal, what would they be?

Alex: if I tell you that 90% of my inspirations are just outside metal? I like classical music more, movie soundtracks, 80's music (synthpop, stuff), MPB, folk, indie pop, etc…


Fábio: I'm going to talk about several aspects that influence me and Maestrick as well. Freddie Mercury and Brian May, French composer Camille Saint-Saëns, Heitor Villa-Lobos, film directors Tim Burton and Georges Méliès, contemporary composers Thomas J. Bergensen, Danny Elfman, John Williams, Hans Zimmer, painters Hieronymus Bosch and Pieter Bruegel and writers Graciliano Ramos and Dante Alighieri.



RtM: Name one of your favorite bands, the first that comes to mind and the best song of all times of that band?

Alex: I don't have a favorite band, I have bands at the moment, the ones I listen to the most at the moment but if I REALLY have to name one, I'll go from "Rush'' and I wouldn't know how to choose a song only from the guys.

Fabio: Iron Maiden - The Rhyme of The Ancient Mariner
 


RtM: And what are you preparing new material from Imago and Maestrick.

Alex: Imago Mortis has been making videos for the lives, the online festivals and that has yielded good partnerships too, like the version we did - together with the band "Lived" for a Killing Joke sound called "Virus". There was also a collab recently with friends - among them the diva “Daísa Munhoz”. 
We released on Youtube the track "Arthur'', a tribute to master Rick Wakeman, which was praised by himself! As for the original copyright material, we already have some good ideas in the oven and it will be a matter of time before something appears there on social networks (Speaking of which, subscribe to find out what's new) We should also invest more in our platforms like “Apoia-se” and release exclusive material there!


Fábio: Maestrick is in the pre-production of his next album, “Espresso Della Vita: Lunare”, the second part of the concept that we started with “Solare”, and which should start being recorded this year so that it can be released in 2022.


RtM: Finishing, I would like you to talk about other musical activities besides thebands. Fábio could talk about his participation in Edu Falaschi's new album, "Vera Cruz", and Alex about his activities as a producer and composer at Voorhees Studios.

Alex: For those who don't know yet, I'm a composer and arranger, as well as a music producer. I love composing, creating, experimenting and not necessarily being the performer myself. I like to see my songs in other people's voices. 
But with some counterpart. I sell a person's license to interpret my exclusive and unreleased tracks, with my arrangements, over the internet or various phonograms for a surprising symbolic value. And I'm mainly in pop music. I'll leave a video here with some of these songs: ACCESS HERE

To know a little more about me and this type of service, contact me by e-mail alexvoorhees@gmail.com or whatsapp +5551982546508

Thanks for the opportunity to talk and exchange ideas with musical geniuses like Fábio Caldeira and thanks also to you, who took the time to read this conversation. Kisses in the heart (no frills gratitude and light), we are one and go off Bolsonaro!


Fábio: I work as a teacher of vocal technique, piano and music in general. I make arrangements and compositions for other artists, for theatrical and cinematographic productions and I am also a writer. I was responsible for developing and writing the story of “Vera Cruz”, Edu Falaschi's new album, based on the concept and ideas he had in mind, and I also sang in the choirs of the album.

I also want to take this opportunity to thank you for the invitation, for the space and for the excellent questions. Besides, of course, I can be next to my dear Alex, one of the greatest Brazilian metal artists of all times.
I wish everyone the best! Light, peace, art and science!


Interview by: Carlos Garcia